f

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore. Excepteur sint lorem cupidatat.

Zapraszamy też na

a

Każdy student powinien przejść ten proces – magia tutoringu rozwojowego

  /  Case Study   /  Każdy student powinien przejść ten proces – magia tutoringu rozwojowego

Każdy student powinien przejść ten proces – magia tutoringu rozwojowego

Proces tutoringu rozwojowego obejmuje takie obszary jak rozwój interpersonalny, inteligencję emocjonalną czy rozwój kariery. Nasi studenci mają wiele możliwości, aby rozwijać się naukowo, zdobywać wiedzę oraz umiejętności techniczne. Równolegle ze zdobywaniem wiedzy, bardzo ważne jest nabywanie kompetencji miękkich i rozwojowych, ponieważ obszary te wzajemnie się przenikają.

W tym wpisie jedna z naszych par tutorskich: Oliwia Frankiewicz (studentka Wydziału Elektrycznego) oraz dr inż. Joanna Budzisz (tutorka), podzielą się efektami swojej wspólnej pracy. Mamy również nadzieję, że ich historia zachęci Cię do podjęcia takiej aktywności w trakcie Twojej ścieżki edukacyjnej.

Oliwia

Jak przebiega proces tutoringu rozwojowego? 

Tutor podczas całego procesu pyta, inspiruje, czasem radzi, dzieli się swoim warsztatem. Przebieg całego procesu nie jest z góry narzucony, wręcz przeciwnie jest on wynikiem wzajemnej współpracy dążącej do samodzielności studenta. Tutoring rozwojowy nie daje studentowi gotowych rozwiązań, ale daje mu narzędzia, które pozwolą wypracować poszukiwane rozwiązania. Cały ten proces wymaga jednak zaangażowania, ponieważ praca nad sobą jest nie tylko czasochłonna, ale również wyczerpująca.

Cały proces tak naprawdę rozpoczyna się od poznania siebie czyli określenia wartości, którymi kierujemy się w życiu, priorytetów oraz potrzeb, wyznaczenia celów. Poznanie siebie jest moim zdaniem bazą do dalszego rozwoju, ponieważ pozwala na podejmowanie decyzji w zgodzie ze sobą i na ustalanie swoich priorytetów. Podczas trwania tego etapu nauczyłam się bardzo ważnej rzeczy.

Wartość każdego z nas nie jest wyznaczana przez miarę naszych osiągnięć czy to naukowych, czy zawodowych.

Powiedzenie sobie tego, pozwala pozbyć się wszechobecnej presji, zredukować stres, który odczuwamy na co dzień oraz nauczyć się kiedy warto odpuścić i zrobić krok wstecz.

Ograniczające przekonania

Na drodze do poznania siebie stoją też pewne przeszkody. Są to między innymi niewspierające przekonania, które mogą pochodzić z kultury, wychowania czy z domu. Bardzo często przyjmujemy te przekonania jakby były częścią nas i pozwalamy by stanowiły one o tym, kim powinniśmy być lub w jaki sposób się zachowywać. Praca z tego typu przekonaniami nie jest procesem krótkim, ale pozwala uświadomić sobie, że tak naprawdę to my sami decydujemy kim chcemy być i do czego dążyć.

Trudnym etapem okazał się dla mnie moduł nazywania i rozpoznawania emocji oraz moduł samoregulacji. Emocje są czymś co odczuwamy codziennie i rozpoznanie ich oraz nazwanie daje nam narzędzia do radzenia sobie z nimi. Natomiast znajdowanie balansu między emocjami, wartościami, priorytetami, a zdrowiem i samopoczuciem jest kluczowe dla świadomego funkcjonowania. U mnie trudność w pracy z emocjami wynikała z podziału emocji na „dobre i złe”, gdy tak naprawdę każda emocja jest tak samo dobra i jest dla nas pewną informacją od naszego ciała.

Dobra komunikacja

Dopóki nie rozpoczęłam tutoringu nie zdawałam sobie sprawy jak ważna jest dobra komunikacja, a to właśnie dzięki niej możemy dobrze zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej, budować ważne dla nas relacje oraz współpracować w grupie. Dlatego to właśnie komunikacja była jednym z modułów, który był dla mnie bardzo wartościowy. Obejmował on budowanie wypowiedzi, budowanie własnej opinii i argumentowanie.

Bardzo ważny dla mnie okazał się być program przygotowany pod indywidulane potrzeby kobiet studiujących na wydziałach gdzie w większości uczą się mężczyźni. Obejmował on historię i dzieje kobiet dotyczące ich udziału w edukacji i walce o prawa, przyglądanie się sytuacji na tu i teraz w Polsce i na świecie oraz możliwe ścieżki kariery w branży automatyki. Myślę, że to właśnie ten etap pozwolił mi na traktowanie swojej płci jako atut i uświadomienie sobie, że to właśnie w tej odmienności ukryta jest moja wartość jako człowieka czy przyszłego inżyniera.

Dla mnie najlepszą miarą pracy, którą wykonałam od rozpoczęcia tutoringu rozwojowego jest zwiększenie komfortu życia codziennego, które przekłada się również na sukcesy w pozostałych dziedzinach mojego życia.

Joanna

Nabywanie umiejętności, doświadczenia, wiedzy i kompetencji to zawsze proces. Jeżeli mamy możliwość odbywania go w warunkach wspierających, indywidualnych oraz bezpiecznych to jest duże prawdopodobieństwo poszerzenia nie tylko swojej pespektywy odnośnie zdobywania wiedzy, lecz także nabycia umiejętności miękkich potrzebnych do wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce.

Proces rozwojowy jak i edukacyjny charakteryzuje się tym, że po włożeniu pracy, trudu i zaangażowania można korzystać ze zmiany i nabytych umiejętności. Unikatową wartością wzbogacającą proces jest obecność drugiej osoby, która towarzyszy i uczestniczy aktywnie w zmianie.

Dla mnie jako tutora uczestniczącego w procesach rozwojowych najważniejszą wartością i głównym celem jest zbudowanie relacji by proces rozwoju i zmiany mógł przebiegać w warunkach najbardziej zbliżonych do naturalnych. Jestem ogromnie wdzięczna za możliwość towarzyszenia mojej studentce Oliwii Frankiewicz w jej tutoringu rozwojowym. Ogromnym atutem tego procesu była jego autentyczność, zaufanie w momentach oporu i trudności, które są nieodłącznym elementem procesów rozwojowych oraz wzajemna potrzeba towarzyszenia. Pozwoliło to na rozwój nie tylko studentki, ale także mój własny. Chęć wzajemnego towarzyszenia sobie w zmianie pozwoliło mi na stworzenie indywidualnych, unikatowych programów opartych o potrzeby studentki, a których do tej pory w swym warsztacie dydaktyka nie miałam. Obustronna gotowość na szukanie rozwiązań, odpowiedzi, tworzenie własnych nowych narządzi pozwoliła nam obu wyjść poza schematy systemowe i spojrzeć na nowo na edukację i możliwość zdobywania wiedzy.

Narzędzia dla Tutora

Nasza Tutorka podczas prowadzenia procesu tutoringu rozwojowego skorzystała z następujących narzędzi:

  • wyznaczenie wartości
  • wyznaczanie celów
  • identyfikacja niewspierających przekonań
  • moduł rozpoznawania emocji
  • moduł wspierający i rozpoznający mocne strony i talenty
  • moduł komunikacyjny (asertywność, budowanie wypowiedzi, itd.)
  • program na temat kobiet w IT, Automatyce i Liderki.

Anna Stanclik

Tutor / inżynieria chemiczna

Zostaw komentarz