f

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore. Excepteur sint lorem cupidatat.

Zapraszamy też na

a

Geneza projektu „Tutoring na PWr”

  /  Studia   /  Geneza projektu „Tutoring na PWr”

Geneza projektu „Tutoring na PWr”

Zmieniamy się dla Ciebie! Mamy świadomość, że edukacja na Politechnice Wrocławskiej potrzebuje dziś świeżego spojrzenia. Dlatego przygotowaliśmy dla naszych studentów dodatkową formę wsparcia w rozwoju naukowym i zawodowym – tutoring. O jego początkach na PWr przeczytasz w poniższym wpisie.

Jak to się zaczęło?

Od lat wielu z nas – Twoich nauczycieli, dostrzegało realną potrzebę stosowania spersonalizowanej formy edukacji. Choć Tutoring w formalnym ujęciu nie stanowił oficjalnej formy kształcenia studentów na Politechnice Wrocławskiej, niektórzy nauczyciele zwykli prowadzić swoje zajęcia z zastosowaniem elementów edukacji spersonalizowanej.

Koncentrując się na potrzebach studentów – zarówno tych edukacyjnych, jak i rozwojowych, nauczyciele otaczali ich szczególną opieką, pracując z nimi w oparciu o relację Mistrz-Uczeń. Ponadto, Ci wybitnie uzdolnieni mogli korzystać z indywidualnego toku kształcenia. Wszystko to nie było jednak regularną i ogólnodostępną formą kształcenia. Te okazjonalne „wykwity procesów tutoringowych” przybierały często uproszczoną formę. Nie były też dostępne dla wszystkich studentów zainteresowanych taką formą wsparcia.

Mistrzowie Dydaktyki

Punktem zwrotnym było przystąpienie Politechniki Wrocławskiej do ministerialnego programu Mistrzowie Dydaktyki. Jest to projekt realizowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś Priorytetowa IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa. Celem projektu jest wypracowanie i wdrożenie nowych rozwiązań w zakresie szkolenia tutorów oraz kształcenia akademickiego w formie tutoringu. Więcej na temat tego, czym jest tutoring i dlaczego warto z niego skorzystać możesz przeczytać tutaj.

Fot. Wyjazd do University College London w Wielkiej Brytanii

Fot. Wyjazd do University College London w Wielkiej Brytanii

Co jest szczególnie istotne, w ramach projektu uczestniczymy w szkoleniach, które pozwalają nam lepiej przygotować się do roli tutorów. Szkolenia odbywają się we współpracy z partnerem ponadnarodowym. Wybrane przez MNiSW jednostki partnerskie to uczelnie plasujące się na wysokiej pozycji w rankingu szanghajskim. Każdy z uniwersytetów partnerskich posiada wieloletnie doświadczenie u nauczaniu akademickim metodą tutoringu.

I tak oto kilkudziesięcioosobowa grupa nauczycieli z Politechniki Wrocławskiej miała możliwość czerpania z doświadczeń zagranicznych kolegów. Zdobyte tam umiejętności przenosimy obecnie na grunt naszej uczelni.

Odbywaliśmy szkolenia na takich uczelniach jak Uniwersytet w Groningen w Holandii, Uniwersytet Aarhus w Danii, University College London w Wielkiej Brytanii, Uniwersytet w Gandawie w Holandii. Częścią kończącą szkolenia jest praca metodą tutoringu z podopiecznymi (tutee) przez jeden semestr. Każdy ze studentów, który zdecyduje się na taką współpracę sam wybiera obszar, nad którym chciałby popracować. Może to być poszerzenie wiedzy z konkretnej dziedziny, zdobycie doświadczenia w pracy badawczej, czy zaplanowanie dalszej ścieżki kariery (więcej w zakładce Rekrutacja). Projekt ministerialny sprawdził się bardzo dobrze na polskich uczelniach, dlatego nastąpiła jego kontynuacja w postaci programu wdrożeniowego.

Fot. Wyjazd do University College London w Wielkiej Brytanii

Fot. Wyjazd do University College London w Wielkiej Brytanii

Wdrożenie tutoringu na PWr

Projekt wdrożeniowy zakłada opracowanie koncepcji i wdrożenie nowych rozwiązań w obszarze tutoringu po to, aby wspierać rozwój uzdolnionej młodzieży rozpoczynającej studia na polskich uczelniach. Politechnika Wrocławska widząc głęboką potrzebę kształcenia akademickiego metodą tutoringu przystąpiła i do tej części projektu. Do naszych działań dołączyli nauczyciele, którzy doświadczenie w metodzie tutoringu nabyli odbywając szkolenie pod czujnym okiem ekspertów w certyfikowanej Szkole Tutorów w ramach programu Innowacyjna Uczelnia Innowacyjny Nauczyciel. Spośród tutorów naszej uczelni wyłonił się Zespół, którego zadaniem jest opracowanie modelu oraz regulaminu dotyczącego wdrożenia nowych rozwiązań w stosowaniu metody tutoringu na Politechnice Wrocławskiej. Naszym celem jest opracowanie rozwiązań umożliwiających nam wsparcie Was – Naszych studentów.

Zachęcam Cię do zapoznania się z naszą Ofertą.

Aneta Tarczewska

Tutor / nauki chemiczne

Comments

  • Scrum Master
    14/11/2021

    Świetna inicjatywa, trzymam kciuki za dalszy rozwój!

    Reply

Zostaw komentarz