f

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore. Excepteur sint lorem cupidatat.

Zapraszamy też na

a

Dialog – podstawa w edukacji

  /  Case Study   /  Dialog – podstawa w edukacji

Dialog – podstawa w edukacji

Jak wygląda tutoring językowy i dlaczego warto się na niego zdecydować? W tym wpisie opowiem Ci o swojej współpracy z Markiem i Wojtkiem – studentami dwóch zupełnie różnych kierunków. Ich motywacje do przystąpienia do programu tutoringowego były inne. Bez względu na to, jaki Ty postawisz sobie cel: akademicki czy rozwojowy pamiętaj, że nauka to dialog. Tylko dzięki niemu będziesz w stanie odpowiednio przekazywać swoje myśli, prezentować projekty, prowadzić dyskusje. Dialog to podstawa w edukacji.

W tym roku akademickim rozpoczęłam spotkania tutorskie z dwoma podopiecznymi. Jest to tutoring akademicki, językowy. Moi podopieczni to studenci wybitnie uzdolnieni z wysokimi średnimi. Na pierwszym spotkaniu zapytałam, co ich zmotywowało do udziału w projekcie. Oto co powiedzieli:

Marek, student I roku architektury, odpowiedział wprost, że dostał maila z zaproszeniem i jego pierwszą reakcją było pytanie: Dlaczego nie? Dlaczego się nie zgłosić? Podkreśla, że sam z siebie chyba by nie szukał, ale mail był tak przejrzysty i prosty – miał się tylko zgłosić, jeśli chce.

Oprócz wsparcia tutora ze swojej dziedziny, Marek wybrał również tutoring językowy z prostej przyczyny, nie miał z kim rozmawiać po angielsku. Sam kontakt z językiem wydał się dla nie niego już dużą wartością.

Cele w tutoringu językowym

Celem Marka jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i prezentowanie treści. Uzgodniliśmy, że po pierwszym semestrze Marek przygotuje spójną, prawidłowo ustrukturyzowaną 15 – minutową wypowiedź. Natomiast celem rocznego procesu tutorskiego będzie kształtowanie umiejętności prezentowania wyników projektów i własnych prac architektonicznych.

Pracujemy w oparciu o prezentacje „TED Talks”, podcasty oraz analizę słynnych wystąpień np. publikowanych na intelligence squared.

Według Marka warto uczestniczyć w tym projekcie ze względu na dowolność wyboru obszaru współpracy jak i ustalania spotkań. Jest to współpraca w dwie strony. Nic nie jest narzucone, spotkanie to dialog między tutee a tutorem, coś, co wydaje się być ideałem w edukacji.

Mój drugi podopieczny to Wojtek, student II roku informatyki, ambitny, odpowiedzialny i mocno zorientowany na cel. Jego motywacją przystąpienia do programu było ćwiczenie umiejętności wypowiedzi pisemnych i ustnych, a głównym celem zdanie egzaminu językowego. Celem każdego spotkania miała być nauka 25 nowych słówek, tutaj „usmartowiliśmy” ten cel.

Z Wojtkiem pracujemy w oparciu o eseje, które pisze na każde spotkanie. Koncentrujemy się oczywiście na słownictwie, gramatyce oraz strukturze eseju, ale głównie na zdolności wypowiedzi, umiejętności formułowania i obrony argumentów, prowadzeniu dyskusji oraz wyrażaniu własnego zdania. Dla Wojtka istotne jest to, że nie tylko rozwija kompetencje językowe, ale również poprzez pisanie esejów poszerza swoją wiedzę o świecie. Jednakże najważniejszą wartością w tutoringu jest dla niego opinia eksperta, relacja mistrz-uczeń, dzięki której praktycznie natychmiast otrzymuje informację zwrotną, czyli co jest dobre, co złe i nad czym ma się skupić.

Jaki wpływ na proces tutoringowy ma tutee?

Spotkania tutorskie konstruuję w oparciu o pytania otwarte, które skłaniają do refleksji, pozwalają na szerszą wypowiedź, czasami także nietypową. Daję czas i przestrzeń na zastanowienie się i udzielenie swobodnej odpowiedzi.

Podczas spotkań podopieczny ma możliwość prezentowania wyników swoich poszukiwań. Uczy się odróżniać rzeczy zasadnicze od mniej ważnych. Rozwija umiejętność krytycznego myślenia poprzez rzetelną analizę i ocenę istotnych aspektów danego problemu, a to skłania do refleksji i kreatywnego podejścia do kolejnych zadań. Fakt, że sam student wybiera sobie obszar współpracy, stawia cele, planuje działania, jest istotny w aspekcie jego rozwoju osobistego. W pewnym sensie tutoring akademicki jest również tutoringiem rozwojowym, gdzie podopieczny uczy się zarządzać sobą, swoim czasem, celami czy motywacją.

Dla mnie jako tutora w całym procesie najważniejszy jest kontakt i rozmowa z ciekawymi ludźmi oraz budowanie relacji. To sprawia, że uczymy się od siebie i rozwijamy. Dzięki szkoleniom i udziałowi w projekcie wzbogacam również swój warsztat pracy, co oczywiście przekłada się na efektywność zajęć, które prowadzę.

Jeżeli też zastanawiasz się nad tutoringiem językowym – zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszych Tutorów.

PS. Przy filtrowaniu wybierz Studium Języków Obcych (SJO).

 

Elżbieta Szczawińska

Tutor / język angielski

Zostaw komentarz