f

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore. Excepteur sint lorem cupidatat.

Zapraszamy też na

a

Oczyścić nieoczyszczalne czyli od studenta do badacza

  /  Case Study   /  Oczyścić nieoczyszczalne czyli od studenta do badacza

Oczyścić nieoczyszczalne czyli od studenta do badacza

Chcę Ci opowiedzieć historię Magdy, która dzięki swojej pracy, zaangażowaniu i wytrwałości, osiągnęła zamierzony cel – stała się prawdziwym badaczem. Proaktywna postawa i odkryty talent pozwoliły jej zdobyć wymarzoną pracę. Moja relacja z Magdą to modelowy przykład współpracy w tutoringu akademickim.

Samodzielność w pracy badacza

Magda zgłosiła się do mnie na pracę badawczą będąc w połowie czwartego roku studiów magisterskich na kierunku Biotechnologia. Zazwyczaj zgłaszają się do mnie studenci, którzy mieli okazję uczestniczyć w prowadzonych przeze mnie zajęciach. Magdy wcześniej nie znałam. W czasie pierwszych spotkań ustaliłyśmy, że celem jej procesu tutoringowego jest zdobycie praktycznego doświadczenia w pracy laboratoryjnej oraz, co ważne, nie bać się samodzielnie pracować. Po skończeniu studiów Magda chciała podjąć pracę w laboratorium badawczym. Obawiała się jednak, że nie będzie w stanie poradzić sobie w trudniejszej sytuacji, kiedy standardowe procedury zawodzą i szukać należy nowych rozwiązań.

I tak oto, Magda zajęła się optymalizacją układu ekspresyjnego i oczyszczania białka FKBP39 z Drosophila melanogaster. Ze względu na złożoną budowę i zdolność do oddziaływania z wieloma innymi białkami uprzednie próby oczyszczania nie dawały zadowalających rezultatów.  Preparat był albo mocno zanieczyszczony, albo oczyszczony lecz w homeopatycznych ilościach. Na początku naszej pracy Magda testowała tzw. sprawdzone pomysły i sposoby. Ten etap opierał się głównie na zaznajamianiu się z technikami laboratoryjnymi. Ja pokazywałam, wyjaśniałam, Magda odtwarzała i nabierała wprawy. Po kilku intensywnych tygodniach, okazało się, że ogrom pracy za nami, a mimo to wynikowo nie posuwamy się do przodu. Sprawdzone sposoby zawodziły…

Poszukiwanie rozwiązań

I wtedy, rozpoczął się etap poszukiwania. Magda przeszukiwała bibliografię przedmiotową, dociekała. Zaczęła proponować i dyskutować wykorzystanie nowych rozwiązań które wcześniej nie były przeze mnie stosowane. Uczyła się krytycznie myśleć i planować. Rozpoczął się czas prawdziwego eksperymentowania! Magda stawała się coraz pewniejsza swoich umiejętności, jeszcze chętniej i zapałem pracowała. Stała się super-samodzielna. Planowanie i wykonanie eksperymentów nie stanowiły dla niej żadnego problemu. I tak, na gruncie nieudanych eksperymentów Magda stawała się prawdziwym poszukiwaczem.

W rezultacie osiągnęłyśmy zamierzony cel eksperymentalny, którym było udoskonalenie procesu pozyskiwania białka. Dodatkowo Magda osiągnęła inny, mniej formalny, lecz także zamierzony cel – została badaczem. Nie boi się samodzielnie myśleć, szuka rozwiązań, wdraża pomysły i analizuje. A co ważne, czerpie radość z tego, co robi.

Wymarzona praca

 Po studiach Magda podjęła pracę w firmie zajmującej się opracowywaniem i optymalizacją procesów up-stream wchodzących w skład wytwarzania leków biopodobnych. Uważa, że nasza wspólna praca była kluczowym punktem na drodze do osiągnięcia wymarzonej pracy zawodowej. Oprócz zdobytej wiedzy i zdolności praktycznych wykształciła w sobie umiejętność poszukiwania nowych rozwiązań.

Dla mnie praca z Magdą była ciekawa przygodą. Patrząc jak staje się samodzielna i twórcza, jak nieudane eksperymenty tylko podnoszą jej zapał do pracy, moja satysfakcja z wykonywanej pracy znacznie się wzmocniła.

 

Jeśli tak jak Magda chciałbyś/chciałabyś spełnić swoje marzenie naukowe, albo popracować rozwojowo – zajrzyj do bazy naszych tutorów. Ktoś tam na pewno już na Ciebie czeka 🙂

Aneta Tarczewska

Tutor / nauki chemiczne

Zostaw komentarz