
Interactive design studio: assembly halls design
Udział w procesie tutoringowym może przyjmować bardzo różne formy. Jedną z nich jest praca w zespole projektowym z wykorzystaniem narzędzi i metod intensyfikujących efekt kształcenia. Joanna Jabłońska – profesor i tutor na Wydziale Architekury opowiada o swoim doświadczeniu z tutoringiem.
Projekt tutoringowy, pt.: „Interactive design studio: assembly halls design”, prowadzony pod skrzydłami jednego z naszych Tutorów – prof. Joanny Jabłońskiej, został zrealizowany w ramach kursów przedmiotowych na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Wzięło w nim udział 29 studentów (15-stu w semestrze zimowym i 14-stu w semestrze letnim 2019/2020). Byli to studenci studiów II stopnia w języku angielskim oraz uczestnicy programu Erasmus+. Obok doskonalenia wiedzy i umiejętności projektowania architektoniczno-budowlanego pomieszczeń przeznaczonych dla muzyki, kurs obejmował szereg specjalistycznych zagadnień związanych z akustyką.
Głównym celem procesu tutoringowego było zwiększenie ilości przekazywanej wiedzy eksperckiej. Równolegle ważne było pobudzenie kreatywności studentów w poszukiwaniu rozwiązań odbiegających od standardowo przyjętych w tym zakresie, a nawet budowanie modeli eksperymentalnych.
Studio projektowe
Ze względu na charakter zajęć – studio projektowe – szczególnie ważne były wszystkie metody związane z uczeniem poprzez projektowanie i projektowaniem przez badania naukowe (design by research).
Tu w formie:
- warsztatów grupowych,
- budowania eksperymentalnych modeli fizycznych, przestrzennych (stacjonarnie, a później on-line ze względu na okres pandemii),
- swobodnego pisania i szybkich szkiców, których celem było pobudzenie kreatywności.
Narzędzia i metody
Część praktyczną uzupełniano na bieżąco zdobywaniem, poszerzeniem i wymianą wiedzy. W tym celu Tutor wykorzystał narzędzia i metody takie jak:
- karuzela,
- metoda odwróconej klasy,
- meta-mapy,
- formułowanie definicji z wykorzystaniem artykułów naukowych i innych materiałów, z wykorzystaniem kamer, tworzenia i odtwarzania video, Smartphone’ów, prezentacji multimedialnych, aplikacji cyfrowych wspomagających uczenie.
Narzędzia te były stosowane na różnych etapach pracy ze studentami: poszukiwaniu koncepcji architektonicznej, akustycznej i konstrukcyjnej, następnie przyjętych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, precyzyjnych rozwiązań w każdej grupie tematycznej, dalej dobraniu stosownych materiałów, a wreszcie przy tworzeniu wizualizacji, animacji i opracowań końcowych.
W ramach kursu odbywało się również sprawdzanie wiedzy na różnych etapach. W tym celu zastosowano szereg narzędzi, np. Mentimeter, quizy, ankiety i forum na E-portal’u. W ocenie cząstkowej projektu (przeglądy) i finalnej (prezentacja) bardzo pomocne okazały się metody zapewniające studentom informację zwrotną od grupy rówieśniczej i Tutora: peer-to-peer feedback, feedback on feedback – które prowadzone były dla dokumentacji graficznej, technicznej i opisowej związanej z projektem, uzupełnione przez studentów o wizualizacje i animacje, w trybie oceny dla nauki assesment for learning.
Najważniejsze efekty pracy metodą tutoringu
W trakcie tutoringu i po jego zakończeniu stwierdzono:
- Zwiększenie jakości procesu kształcenia, poprzez zastosowanie ciekawszych, kreatywnych metod nauczania (możliwość łatwej modyfikacji i optymalizacji w zależności od indywidualnych cech poszczególnych studentów).
- Podniesienie efektywności w przekazywaniu wiedzy, umiejętności i kształtowaniu umiejętności społecznych studentów (liczne zagadania zostały dogłębniej opracowane w stosunku do zajęć wcześniejszych).
- Przekazano bardziej szczegółową, ekspercką wiedzę studentom, w sposób zrozumiały i łatwiej przyswajalny.
Tutees:
- Nauczyli się uaktywniać na zmianę pamięć krótko- i długotrwałą.
- Poznali metody i narzędzia do własnego poszukiwania i utrwalania wiedzy, pobudzania kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów.
- Zapoznali się również z możliwościami prawidłowego uczenia się samodzielnego i w grupach rówieśników.
Aktualnie studenci kontynuują naukę na uczelniach macierzystych i na studiach II stopnia w języku angielskim WA PWr.
A tak opisuje swoje doświadczenia pani Joanna (Tutor):
„Doświadczenie to pozwoliło mi na zdecydowanie bardziej efektywne prowadzenie zajęć, zarówno na uczelni jak i on-line, dzięki czemu udało mi się nawiązać bliższy, profesjonalny kontakt z podopiecznymi (zwiększyłam swoje kompetencje miękkie) i uzyskać dużo lepsze efekty zarówno w części projektowej, jak i dotyczącej wiedzy. Zdecydowanie udało się zredukować żmudność, jaka towarzyszy często zdobywaniu informacji, a zwiększyć radość w działaniach akademickich”.
Poniżej galeria prac studentów, które zostały również zaprezentowane na wystawie: „Interactive design studio: assembly halls design”.